مدیر امور آب شرق خوزستان خبر داد

اطلاعیه رهاسازی آب از سد کوثر

مدیر امور آب شرق خوزستان از رهاسازی آب از سد کوثر از ساعت ٨ صبح روز چهارشنبه ۱۳ اسفندماه با دبی ٢٠ مترمکعب بر ثانیه خبر داد.

مهدی خواجه پور از روستاهای پایین دست سد کوثر و مردم درخواست کرد که در مدت رهاسازی آب از بستر و حریم رودخانه خیرآباد فاصله بگیرند.
مدیر امورآب منطقه شرق خوزستان اعلام نمود که: ٩٢ درصد از ظرفیت سد مخزنی کوثر در حال حاضر پر شده و با عنایت به بارش های پیش بینی شده در اسفند ماه سال ١٣٩٩ و فروردین ماه سال ١۴٠٠، به منظور جلوگیری از سیلاب های احتمالی، رهاسازی آب در دستور کار قرار گرفته است.
خواجه پور با بیان اینکه تراز حداکثر این سد بتنی ۶٢۵ متر از سطح دریا است، گفت: هم اکنون تراز این سد ۶٢٢ متر از سطح دریا می باشد.
دبیر شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهبهان در خصوص آخرین وضعیت سد کوثر بیان گفت: حجم حداکثر مخزن ۵۴٧ میلیون مترمکعب، حجم فعلی مخزن ۵٠۵ میلیون مترمکعب، حجم مفید سد ۴۵٧ میلیون مترمکعب، حجم مرده ی سد ٩٠ میلیون مترمکعب، دبی ورودی ٢٠ مترمکعب بر ثانیه و دبی خروجی در حال حاضر ٨ مترمکعب بر ثانیه است.
سد کوثر بر روی رودخانه خیرآباد در تنگه پادوک احداث شده است و رودخانه خیرآباد از رودهای شاه بهرام و دهدشت بوجود می آید. رودخانه خیرآباد در شهر زیدون به رودخانه زهره می ریزد.
سد کوثر آب آشامیدنی ٢٠ شهر و ٢ هزار روستا با ٢ میلیون و ۵٠٠ هزار نفر جمعیت را در استان های کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تامین می کند.
سد کوتر تنها سد بتنی در استان کهگیلویه و بویر احمد می باشد که در حال بهره برداری است.

در حال حاضر دو سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان در حال ساخت می باشند.

441
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *