اولین جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان بهبهان برگزار شد

خبرگزاری خورنا | مدیر امورآب منطقه شرق خوزستان در مصاحبه با خبرنگار خورنا از برگزاری اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب بهبهان که امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت در محل فرمانداری شهرستان بهبهان برگزار شد، خبر داد.

مهدی خواجه پور در تشریح جزئیات و مصوبات این جلسه گفت: در این جلسه درخصوص منابع آبی و محدودیت آب در حوزه مارون موارد لازم عنوان و اعلام شد که براساس حجم آورد از ابتدای سال آبی تا کنون در طول دوره آماری ۶٨ ساله، سال آبی جاری با آورد ٨٨٣ میلیون مترمکعب رتبه ۴٢ و در سال آبی گذشته با آورد ١٩۵۵ میلیون مترمکعب رتبه ١١ را داشته است. همچنین متوسط دبی سال آبی جاری ۴۵ مترمکعب بر ثانیه و متوسط دبی در سال آبی گذشته ١٠١ متر مکعب بر ثانیه بوده است.
وی در ادامه اعلام کرد که حجم فعلی سد مارون ٨٢۵، حجم مفید آن ۶۵٠، حجم خالی ٣٢٣ و حجم حداکثر سد ١١۴٨ میلیون مترمکعب می باشد.
خواجه پور افزود: در این جلسه مجددا تاکید شد که کشت شلتوک در سال جاری ممنوع بوده و از مدیر جهاد کشاورزی و بخشداران محترم مرکزی، زیدون و تشان خواستند که در این خصوص اطلاع رسانی کاملی صورت پذیرد.
مدیر امور آب منطقه شرق خوزستان در ادامه گفت: در ادامه جلسه به تشریح منابع آب زیرزمینی منطقه شرق خوزستان که شامل دشت های بهبهان، خیرآباد و زیدون می باشد پرداخته و اعلام کردند تعداد چاه های مجاز منطقه ٣۴۴ حلقه و چاه های غیرمجاز و موقت خشکسالی ۵٩٩ حلقه می باشند که با این اوصاف در حدود ۶٣% از کل چاه‌ها غیرمجاز و موقت خشکسالی هستند که می بایست با همکاری نیروی انتظامی و فرمانداری و سایر ارگان ها نسبت به پر و مسلوب المنفعه نمودن آن ها اقدام شود.
وی در ادامه افزود: در سال گذشته با همکاری خوب دکتر زندی دادستان محترم شهرستان بهبهان، ٢۴ حلقه از چاه های غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه شد و از همکاری خوب و سازنده دادستان محترم شهرستان بهبهان تقدیر و تشکر نمودند.
خواجه پور  با اشاره به تنش های شدید در هنگام اجرای چنین حکم هایی برای پرسنل امورآب و گروه گشت و بازرسی منطقه، خواستار همکاری بیشتر نیروی انتظامی در این خصوص شد.
وی در ادامه درخصوص برداشت غیرمجاز آب از چاه و آبفروشی گفت: سال گذشته از متخلفان علاوه بر تعهد ثبتی لازم مبنی بر عدم آبفروشی، خسارت به آبخوان نیز اخذ گردید.
دبیر شورای حفاظت از منابع آب بهبهان یکی از راه های جلوگیری از این تخلفات را نصب کنتور حجمی هوشمند بر روی چاه ها عنوان کرد و گفت: نصب کنتور هوشمند جزو الزامات قانونی بوده و در سال گذشته ٢١ عدد کنتور بر روی چاه‌ها توسط امورآب انجام شده و جزو برنامه های اصلی این امور در سال جاری است.

فرماندار شهرستان بهبهان نیز در این جلسه بر لزوم برقراری منظم جلسات شورای حفاظت منابع آب در سال جاری تاکید کرده و گفت: لزوم حفاظت و صیانت از منابع آبی ضروری است و می بایست نیروی انتظامی و سایر ارگان ها همکاری لازم را با امورآب داشته باشند.
یوسف زمانی اصل در ادامه از اقدامات خوب امورآب منطقه شرق خوزستان تشکر کرده و بر لزوم برخورد جدی با متخلفان منابع آبی تاکید نمود.

561