فعال شدن دوباره چشمه تنگ بن تشان پس از ۸ ماه

بهبهان صدا – چشمه تنگ بن تشان که به لحاظ زیست محیطی یک نمونه جهانی به شمار می رود علی رغم کمبود بارش در زمستان گذشته و به لطف دو بارش اخیر امروز ۱۴ فروردین و حدود ساعت یازده جوشید و لحظه به لحظه دبی(آبدهی) آن افزایش پیدا خواهد کرد. با توجه به کاهش بارندگی در زمستان و جوشش با تأخیر چشمه که معمولا بر اساس دوره های ترسالی، نیمه بهمن تا نیمه اسفند می جوشید پیش بینی می شود دوام چشمه به یکی دو ماه بیشتر نرسد با اینحال امیدوار به دوام بیشتر آن هستیم.
جوشیدن چشمه تنگ بن بعد از حدود یک هفته تا ده روز از آخرین بارش و در نیمه فروردین موضوعی است که در بحث مسائل مربوط به چشمه های کارستی قابل تحلیل است و در این مجال نمی گنجد.
در هر صورت با در نظر گرفتن این موضوع که آب منشأ حیات و واژه آبادی ریشه در آب دارد و همچنین با توجه به مسئله تنش آبی در محدوده فلات ایران جوشش این چشمه که از نظر کیفیت تقریبا آب سبک و با کیفیتی نیز  دارد حائز اهمیت است. این کیفیت را در شکل ظاهری آب آن که فوق العاده شفاف نیز می باشد می توان مشاهده کرد. جوشیدن چشمه تنگ بن جوشش حیات و نشاط و زیبایی در منطقه تشان می باشد و موجی از شادی را  به همراه دارد.
و جان کلام اینکه نظر به اهمیت زیستی این چشمه، بازدیدکنندگان را به رعایت مسائل زیست محیطی در اطراف چشمه دعوت می کنیم. لازم به یادآوری است که سال گذشته مقاله علمی مربوط به وجود دو گونه ماهی کور غارزی در این چشمه در مجله سابترانیین بیولوژی وابسته به انجمن بین المللی زیست‌شناسی به چاپ رسید و با توجه به اهمیت و ارزش‌ ژنتیکی این گونه ها اهمیت زیست محیطی محدوده چشمه و عدم دستکاری ماهیان که نمونه های کم نظیر و یا حتی بی نظیری می باشند دو چندان می باشد.
به امید ایرانی آباد
حمید بابلی مؤخر دکترای جغرافیا طبیعی و فعال محیط زیست

52