سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهبهان در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

لزوم مشارکت همگانی برای پاسداشت تاریخ و تمدن ارجان/ برنامه ریزی جدید اداره میراث برای افزایش زیرساخت ها در حوزه گردشگری بهبهان

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهبهان در نشست خبری بمناسبت هفته دولت اقدامات و‌ برنامه های انجام شده و در دست اقدام را تشریح کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری بهبهان صدا، سرپرست اداره میراث فرهنگی بهبهان با گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت، در تبیین برنامه ها، ایده ها و اهداف کاری خود در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواستار همکاری رسانه ها جهت اطلاع رسانی، تشویق و ترغیب، مردم برای هم سویی با این اداره بمنظور پیشرفت در این حوزه ها را خواستار شد.

علی حداد افزود: مردم میراث داران و میراث بانان اصلی تاریخ، تمدن و فرهنگ این سرزمین هستند؛ و با توجه به سوابق کاری که حاصل نوزده سال فعالیت در پست های مختلف اداره کل استان است، با برنامه ریزی و هدف گذاری دقیق کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نسبت در حوزه های فرهنگ، تاریخ و تمدن و حوزه میراث فرهنگی، از جمله موزه ها، آثار ثبتی، و مکان های تاریخی و غیره و حفظ و حفاظت از آثار باستانی و جلوگیری از تخریب آن ها طبق ضوابط قانونی که در عرصه و حریم محوطه های باستانی است وظیفه شرعی و ذاتی خود میداند.

وی در اهمیت باستان شناسی، تاریخ و میراث فرهنگی گفت: در قرآن کریم سیزده بار در امر به سیر در زمین و بررسی اوضاع و احوال ملت ها و اقوام اشاره شده که نشانگر اهمیت موضوع تاریخ است و در سوره های فاطر و نحل در قرآن کریم به صراحت به مطالعه تاریخ اشاره شده است.

حداد یکی از مهم ترین کارکردهای رسانه ها را پرداختن به معارف اجتماعی و ارتقای آگاهی عمومی در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برشمرد و از رسانه ها خواست نسبت به فرهنگ سازی جهت حفظ و مراقبت هرچه بیشتر ‌و بهتر از آثار تاریخی و فرهنگ و تمدن اهتمام بیشتری داشته باشند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی بهبهان با تاکید مجدد به ارق خود به تاریخ،تمدن، میراث و صنایع دستی بهبهان به‌عنوان زادبودم خود، مطالبه گری را یکی از مهم ترین خصایص خود در حوزه مدیریتی جهت پیشبرد اهداف و برنامه هایش برشمرد و گفت: شهرستان بهبهان دارای ثروت عظیمی به نام میراث فرهنگی است که توجه به آن موجب رونق شهرستان خواهد شد. با توجه به شعار امسال ((گردشگری و سرمایه گذاری سبز )) که به روشنی حاکی از اهمیت میراث فرهنگی و تعامل مردم و دولت در بهره برداری از ظرفیت های آن برای رونق و توسعه کشور انتظار می رود تمامی دستگاه های با تمام پتانسیل خود برای تحقق این شعار در کنار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قدم بردارند.

علی حداد خاطر نشان کرد: متاسفانه در برخی از امور شاهد قصور سهوی از سوی برخی دشتگاه ها بوده ایم و کار بدستان به فکر حل اساسی مشکلات نبوده و تنها در حد مرهم و مسکن در کوتاه مدت اقدام کرده اند، که انتظار می رود کسانی که مسئولیت قبول می کنند از منفعل عمل کردن پرهیز کرده و به دور از از هر گونه منیت، با هم اندیشی و استفاده از تجارب و ظرفیت ها زمینه بهره وری از پتانسیل ها و نعمات خدادادی و رفاه بیشتر مردم را فراهم کنند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تنوع قومی شهرستان بهبهان و ظرفیت بی بدیل آن برای پیشرفت که همان هویت ملی است گفت: دشمنان قسم خورده نظام می کوشند با دو قطبی سازی و تفرقه افکنی، اهداف شوم خود را در سرزمین های ثروتمند همچون ایران پیاده کرده و ما باید فارغ از قومیت ها در کنار هم و متحد جلوی دسیسه ها بایستیم.

سرپرست اداره میراث فرهنگی بهبهان در تشریح نقش مردم برای حفاظت از میراث گفت: مردم ولی نعمت آثار تاریخی هستند و متولیان میراث فرهنگی خادم آن ها؛ مردم بهبهان سال ها در جوار محوطه ها و آثار بجای مانده تاریخی از قبیل ارجان..چگاه سفلی و دیگر اثار تاریخی زندگی کرده اند؛ اما هیچ گاه مسئولین میراث و دیگر دستگاه ها در میان مردم و بی واسطه در خصوص مشکلات شان رو در رو به صحبت نپرداخته اند.مسولین باید با مردم هم اندیشی کرده و میراث فرهنگی این بخش را به مردم واگذار کند، چه بسا بسیاری از راه های استفاده بهینه از این موهبت همین مردم هستند که در کنار این آثار خو گرفته اند.

وی افزود: امیدوارم بتوانم با تداوم چنین فرصت هایی از نظرات مردم فهیم و نجیب و شریف بهبهان در مدیریت بناهای تاریخی استفاده کرده تا دیگر شاهد اتلاف منابع ملی و سر در گمی مردم نباشیم.

حداد در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص حفاری های غیر مجاز در نقاط مختلف شهرستان بویژه محوطه های تاریخی گفت: عده ای با در دست داشتن مجوزهای غیر رسمی بدنبال حفاری و گنچ یابی می باشند که متاسفانه با ترفندها و جعل و کلاهبرداری بوده اند؛ تا کنون مال باخته های زیادی به ما مراجعه نموده اند. از مردم می خواهیم هوشیار باشند که یگان حفاظت میراث و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و منابع مردمی در رصد و پیگیری چنین افرادی هستند و با هوشیاری یگان حفاظت و دستگاه های انتظامی و امنیتی تاکنون برخی از آن ها به دام افتاده اند و برخی هم تحت تعقیب هستند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بهبهان در ادامه با اشاره به لزوم برنامه ریزی در حوزه آماده کردن بستر های اقامتی و پذیرایی برای استقبال از گردشگران در ماه های خنک سال و آستانه سال نو گفت: در حال حاضر فضاهای اقامتی بهبهان شامل هتل رضا بهبهان، هتل مارون، پلاژهای مارون، مهمان پذیر استقلال، اقامتگاه بومگردی آهنگران است. در تلاش هستیم دو اقامتگاه بومگردی دیگر را تا دهه فجر افتتاح کنیم؛ که با تکمیل آن ها ظرفیت فضاهای اقامتی ما در بهبهان به ۳۲۰ تخت خواهد رسید. هماهنگی هایی نیز جهت احداث اقامتگاه بومگردی شهرداری زیدون انجام شده که امیدواریم بزودی شاهد بهره برداری از این مرکز باشیم.

حداد در خصوص اقدامات انجام شده در خوزه صنایع دستی گفت: در شهرستان بهبهان بالغ بر ۲۷۰ صنعت گر در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند.در سال جاری ۱۴ نفر از این عزیزان جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده اند

وی در خصوص مرمت و احیای بناهای بافت قدیم گفت: اعتبارای به مبلغ هشت میلیارد ریال جهت تعمیر و مرمت خانه های قدیمی نجف خان، اخوان، راسته بازار و محوطه تاریخی ارجان تخصیص یافته که پیمانکار آن ها نیز مشخص شده است.

وی در ادامه افزود: اعتبارات دیگری هم توسط شورای برنامه ریزی تصویب شده که هنوز مبلغ کامل آن مشخص نیست؛ مبلغ هشتاد میلیارد ریال نیز جهت توسعه زیر ساخت های گردشگری توسط فرمانداری و شورای برنامه ریزی شهری مصوب شده که امیدواریم تخصیص یابد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بهبهان در پایان با تاکید مجدد بر لزوم همیاری و همکاری همه ی دلسوزان تاریخ، فرهنگ و تمدن از شهروندان خواست در کنار خادمین خود در مجموعه میراث فرهنگی جلوی هر گونه تجاوز و تخریب بناها و محوطه های تاریخی و فرهنگی را گرفته و در صورت مشاهده هرگونه تخلف ماموران یگان حفاظت این اداره را مطلع کنند.

 

193