جلسه فوق العاده شورای سلامت شهرستان با موضوع بیماری وبا (التور) برگزار شد

 

به گزارش بهبهان صدا به نقل از روابط عمومی فرمانداری شهرستان بهبهان جلسه فوق العاده شورای سلامت و امنیت غذایی با دستور کار بیماری التور (وبا) برای آمادگی و مقابله با طغیان های احتمالی وبا در شهرستان بهبهان به ریاست آرمین ساعد معاون فرماندار شهرستان بهبهان و با حضور دکتر روزبه معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی بهبهان و رئیس مرکز بهداشت شهرستان و تعدادی از مدیران ادارات ذیربط در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.
در این جلسه دکتر روزبه سرپرست مرکز بهداشت ضمن تاکید براستفاده از تجربیات سنوات گذشته در پیشگیری از بروز و شیوع التور خاطر نشان کرد: که موضوع بهداشت آب و سبزیجات از مؤثرترین مؤلفه ها در زمینه کنترل وبا می باشد لذا نظارت پیوسته و دقیق بر کلرزنی آب مناطق شهری و روستائی و نمونه برداری های منظم از آب و سبزیجات و ثبت و تحلیل اطلاعات در این راستا بسیار ضروری می باشد.
دکتر روزبه با توجه به ادامه فصل گرما و شیوع وبا شناسایی موارد بیماری در شهرستان، بر تشدید مراقبت التور در سیستم بهداشتی درمانی و هماهنگیهای درون و برون بخشی در راستای پیشگیری و کنترل این بیماری تاکید کرد.
در ادامه جلسه معاون فنی مرکز بهداشت ، کارشناسان مسئول واحدهای سلامت محیط و کار و مبارزه با بیماری های ستاد مرکز بهداشت دانشکده علوم پزشکی بهبهان ضمن بررسی آمار مرتبط با این بیماری در سنوات گذشته و بررسی مصوبات کمیته التور شهرستان، گزارشی مبسوطی در مورد اقدامات صورت گرفته و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده را تاکنون بیان و آخرین دستورالعمل کشوری مراقبت و درمان بیماران مشکوک و قطعی وبا را تبیین نمودند.
در ادامه جلسه آرمین ساعد معاون فرماندار شهرستان در مورد ضرورت اطلاع‌رسانی، آموزش و آگاه‌سازی مردم گفت: بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز بیماری‌های واگیر، پیشگیری است و تجربه ثابت کرده است که آموزش و اطلاع رسانی بهنگام نقش مهمی در این زمینه دارد و همه ی دستگاهها وظیفه دارند در این مورد اطلاع‌رسانی و آموزش وسیعی در سطح شهرستان داشته باشند. و از همه ظرفیت های موجود شهرستان استفاده شود.
معاون فرماندار بهبهان با بیان اینکه کلیه واحدهای بهداشتی شهرستان آمادگی کافی برای مقابله با بیماری التور را باید داشته باشند افزود: مراکز بهداشتی بصورت مستمر وضعیت بیماریهای اسهالی را در جمعیت تحت پوشش خود رصد نموده تا در صورت افزایش موارد بیماری های اسهالی بتوانند اقدامات مراقبتی و کنترلی لازم را در اسرع انجام دهند.

در بخش پایانی جلسه دکتر روزبه معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی بهبهان و سرپرست مرکز بهداشت شهرستان با اشاره به اینکه تاکنون یک مورد از ابتلا به بیماری وبا در شهرستان مشاهده و گزارش شده است افزود: دانشکده علوم پزشکی بهبهان آمادگی کامل برای مقابله با هر نوع بیماری را دارد و در این رابطه ارزیابی و آمادگی های لازم انجام و موارد پیشگیری مورد بررسی قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: در فصل تابستان افزایش مسافرت ها ، افزایش مصرف غذا در بیرون از منزل و استفاده از غذاهای آماده طبخ منجر به افزایش ابتلا به بیماری های‌ منتقله از آب و غذا می شوند. وی تصریح کرد : علائم و نشانه‌ های بالینی در اغلب بیماری ‌های منتقله از غذا شامل اسهال، تهوع، استفراغ و دردهای شکمی است که در اغلب موارد اسهال خفیف می باشد ولی در صورت عدم درمان مناسب در عرض چند ساعت فرد دچار کم آبی شدید و در صورت پیشرفت بیماری منجر به مرگ می شود .
وی تاکید کرد: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های منتقله از آب و غذا، شستن دست‌ها قبل از تهیه غذا و یا هنگام سرو و مصرف غذا و همچنین پس از هر بار اجابت مزاج، استفاده از توالت‌های بهداشتی، مصرف آب سالم و بهداشتی و عدم مصرف از آب‌های ناسالم جهت آشامیدن و درصورت عدم دسترسی به آب سالم و بهداشتی ، جوشاندن آب توصیه می شود ، همچنین شستن و ضد عفونی کردن سبزیجات و میوه جات و عدم مصرف سبزیجات در رستورانها و کبابی ها و همچنین عدم شنا و آب تنی در مکانهای غیر بهداشتی اعم از رودخانه ها و کانالهای آب توصیه می شود.در ضمن همشهریان عزیز در صورت داشتن علائم فوق سریعا به بیمارستان مراجعه و تست التور (وبا)انجام داده و در صورت نیاز تحت مداوا قرار گیرند .

 

 

253