معضل ترافیک و راه‌های برون رفت از آن در بهبهان

ترافیک؛ معضلات و راه کارها

#تبلیغات_انتخابات_۱۴۰۰

نوشتاری از مهرداد خواجه،دانشجوی دکتری عمران و کاندید ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر بهبهان

ترافیک یکی از مشکلات اجتماعی در جوامع امروزی است که ناشی از عوامل مختلف و متعددی می باشد.

از جمله دلایل ایجاد ترافیک در شهر بهبهان می‌توان به عرض کم خیابان‌ها، تعداد بالای وسایط نقلیه، تعداد بالای تقاطع ها و میدان ها و همچنین عدم وجود پارکینگ در نقاط مختلف شهر اشاره کرد.

نقض قوانین راهنمایی و رانندگی، عدم نهادینه نشدن الگوهای رفتاری شهروندان در مبحث ترافیک، عدم نظارت و کنترل اجتماعی ترافیکی، نبودن فرهنگ صحیح رانندگی و عابر پیاده و… همگی نشانگر این است که مدیریت شهری و ترافیکی جامعه ایرانی را به فکر چاره جویی انداخته است.

جهت رفع این مشکل نیاز به قانون، سیاست گذاری و ایجاد زیرساخت های مناسب است.

با توجه به اینکه بر اساس قانون شوراها دارای وظایف مهمی از قبیل تشخیص مشکلات اجتماعی، رفاهی، فرهنگی و اقتصادی و برنامه‌ریزی در جهت رفع آن می باشند بنابراین در حل مشکلی همچون ترافیک، شوراها نیز نقش کلیدی دارند.

تشویق و ترغیب شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می تواند در راستای حل معضل ترافیک مفید واقع شده و علاوه بر استفاده از وسایل نقلیه عمومی بجای خودروی شخصی، استفاده از دوچرخه به جای خودرو علاوه بر کاهش بار ترافیک در افزایش سلامت و نشاط عمومی نیز تاثیر بسزایی دارد.

همانگونه که می دانیم رفع معضلات ترافیکی نیازمند زیرساخت های لازم و مناسب است، که شوربختانه بعضی از این زیرساخت‌ها در شهرستان بهبهان وجود ندارند.

آگاهی بخشی به مردم نسبت به معضلات اجتماعی و روانی ترافیک در زندگی روزمره از طریق رسانه‌ها و جراید و برگزاری همایش و کنفرانس ها نیز بدون شک می تواند اثرات بسیاری در ارتقای فرهنگ ترافیک ایفا کند.

علاوه بر ایجاد پارکینگ های عمومی در نقاط مختلف شهر، می‌توان در هسته مرکزی شهر از پارکینگ سیار و موقت طبقاتی در ایام خاص جهت حل معضل ترافیک استفاده کرد.

شهرک طبی و درمانی نیز از دیگر راهکارهایی است که می توان با تجمیع مجتمع های پزشکی در یک نقطه خاص و خارج از هسته مرکزی شهر موجبات تسهیل دسترسی شهروندان به خدمات درمانی را فراهم آورده و از ترافیک سنگینی که روزانه در سطح شهر به ویژه حدفاصل میدان بید بلند تا تقاطع بیمارستان شهیدزاده شاهد هستیم تا حدود زیادی کاسته شود.

بیاییم برای یکبار هم که شده فارغ از تعصبات قومی و قبیله ای و گرایش های سیاسی، افراد متخصص، مجرب و دارای برنامه را ملاک و معیار انتخاب خود قرار داده تا شهرمان به توسعه و پیشرفت برسد.

196