“اتاق شیشه ای” ضرورتی اجتناب ناپذیر برای شورای شهر

ضرورت وجود“اتاق شیشه ای” اصطلاحی که گاها سیاستمداران برای اشاره به شفاف بودن تصمیم و همچنین فرآیندهای تصمیم گیری به کار می برند

✍️نوشتاری از مهرداد خواجه دانشجوی دکتری عمران و کاندید ششمین دوره انتخابات شورای شهر بهبهان

در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که شهروندانی متفاوت با گذشته دارد. آنها عموما تحصیل‌کرده،‌ دانشگاه‌رفته و اهل کنجکاوی‌اند. می‌خواهند از هر چیزی که به زندگی شان مربوط می‌شود سر دربیاورند. این‌ها را می‌توان شهروندان مسوول نام نهاد.

در شرایطی قرار داریم که برخی سازمان ها هزینه‌شان از محل منابع عمومی تامین می‌شود و باید در خدمت گردش چرخ‌های جامعه باشند که صد البته نیازمند به شفافیت درعملکرد هستند.
از این میان‌ شهرداری‌ها از همه برجسته‌ترند، آنها نزدیک‌ترین سطح حاکمیت به مردم‌اند و نقش مهمی در جریان زندگی روزمره مردم با فعالیت‌هایی چون تنظیم و تامین خدمات حمل‌و‌نقل عمومی،‌ ایمنی شهری‌، بهداشت و محیط زیست و ساخت‌و‌ساز دارند. با این حال نمره شهرداری طی سال های قبل در آزمون اعتماد نمره قابل قبولی نیست.

یکی از علل مساله کسری یا ورشکستگی اعتماد در شهرداری و شورای شهر به مسائل مالی و ابهامات موجود در فعالیت‌های پولی ، قراردادی و استخدامی برمی گردد.

طبیعتا خود اعضای شورای شهر یا مدیران شهرداری نمی‌توانند تاییدکننده مدعای اعتبار خود باشند،‌ از قدیم گفته‌اند هیچ ماست‌بندی نمی‌گوید ماست من ترش است! بنابراین انتشار گزارش عملکرد و راه اندازی سامانه شفافیت یک خواسته‌ی عمومی برای پایان دادن به تمام شباهت و ابهامات است .

جنجال‌هایی که در شوراها بپاخواست و حرف و حدیث‌هایی که از برخی جلسات بلند شد و همچنین حرف‌های یواشکی و درگوشی نشان از وجود بحران پنهان کاری دارد که هیچ کس غیر مردم را متضرر نمی‌کند.

این ماجرای عدم شفافیت هاله‌ای امن را برای افراد سیاه رو درست کرده تا بواسطه آن بتوانند با استفاده از خلا‌های قانونی یا رانت‌های موجود دست به هر کاری بزنند تا دوام خود را تضمین کنند.

کم نبوده جلساتی که پشت درب‌های بسته برگزارشده و حالا چه برای انتخاب یک شهردار یا پیمانکار یا برای استخدام‌های بی ربط و بدون ضابطه که داد همه رو بالا برده حتی حضراتی که خودشان دستی بر آتش دارند!

چه باید کرد؟

یک راه از میدان سیاست می‌گذرد. رای مردم می‌تواند نشانه اعتبار یک جریان سیاسی باشد. به‌ویژه اگر پس از گذشت یک دوره در قدرت در انتخابات بعدی هم به همان جریان‌ها رای بالایی داده شود، می‌توان گفت که مردم اعتبار ادعاهای شفافیت آن جریان را قبول کرده‌اند. اشکال این راه این است که سیاست به‌ویژه در سطح شهری همچون بهبهان می‌تواند آلوده به پوپولیسم باشد،‌کم سراغ نداریم افرادی را که فقط به اتکای وعده‌های دروغین یا صورت زیبای فتوشاپ شده خود وارد شوراهای شهر شده‌اند .

راه دوم، کمک گرفتن از نهادهای تخصصی شفافیت مالی و حسابرسی است مانند به کار گرفتن حسابداران خبره و معتبر که در گزارش‌های حسابرسی خود صحت گردش مالی را مشخص می‌کنند. این راه البته در شهرداری در قالب گزارش‌های حسابرسی معمول است، اما مساله‌اش این است که به‌شدت تخصصی است و تلاشی هم نشده که برای درک عمومی از آنچه در شهرداری می‌گذرد‌، ساده شود.

اینجانب پس از مشورت با صاحبان اندیشه پای به عرصه نهاده‌ام و عقیده صریح دارم که باید کلید این موضوع در شورای ششم زده شود و خود را در معرض قضاوت مردم قرار دهیم

پس با تمام توان بر شفافیت تاکید و قسم یاد میکنم منادی آن در شورا باشم.

189