جوابیه روابط عمومی ستاد مردمی احیای جنگل های زاگرس به خبر درج شده در سایت صدای بهبهان

بسمه تعالی
جناب آقای کسایی؛ مدیر محترم رسانه صدای بهبهان
سلام علیکم

پیرو خبر منتشر شده توسط رسانه شما با عنوان عاقبت شوم برای نهال هایی که قرار بود جان تازه به جنگل های خاییز بدهند و همچنین عاقبت نهال کاری بدون برنامه ریزی توسط انجمن دیده بان جلگه سبز خوزستان؛ بر خود لازم می‌دانیم چند نکته را خدمت شما عرض نماییم:

۱-بر طبق ماده ۱۸ قانون جرائم رایانه ای مطلب انتشار یافته مورخ ۹۹/۱۱/۱۴ از رسانه صدای بهبهان، کذب بوده و مشمول این بند از قانون اساسی جمهوری اسلامی می گردد و رسانه مذکور مکلف است ضمن انتشار جوابیه انجمن، نسبت به اصلاح خبر و عذرخواهی اقدام نماید.
۲-انجمن در منطقه خاییز بهبهان، اقدام به کاشت بذر بادام نمود و هیچ نهالی را برای برنامه تدارک ندید و دوست عزیزمان آقای پژمانفر از کوهنوردان خوب بهبهان در روز افتتاحیه پویش به صورت خودجوش دو نهال با کمک نیروهای هلال احمر بهبهان در کنار تابلو شهید البرز زارعی کاشتند و اعضای انجمن در این تصمیم نقشی نداشتند، همچنین دوست عزیزمان آقای عادل احمدپور نیز تعداد بیست نهال به پویش اهدا کردند که به دلیل مناسب نبودن این مکان جهت کاشت نهال ها، به منابع طبیعی بهبهان تحویل داده شد تا در جای مناسب کاشته شوند.

۳- اهداف این انجمن در این پویش، فرهنگ سازی و نگاه ویژه به جایگاه طبیعت و محیط زیست در زندگی و همچنین تجلیل از خانواده شهید البرز زارعی و احیای جنگل های زاگرس بوده است.

۴- در ادامه تحقق اهداف پویش احیا جنگل های زاگرس، هر هفته مقداری بذر و بیلچه در اختیار کوهنوردانی که قصد صعود به تنگ علمدار و مناطقی که دچار حریق شده بود، گذاشته می شود و گزارش تصویری به صورت عکس و فیلم در پیچ اینستاگرام به آدرس هم نام پویش و گروه واتساپی منتشر می گردد.

۵-لازم به ذکر است احیای جنگل های زاگرس محدود به کوه های خاییز نبوده و تا کنون با کمک کوهنوردان شهرهای مختلف از جمله باغملک و ایذه و … کاشت بذر بلوط و بادام در حال انجام می باشد.

۶- در بخشی از گزارش شما عنوان شده که 《اقدام انجمن در جهت احیا جنگل ها حاصلی نداشته!》
لازم به ذکر است که نتایج بذرکاری در یک پروسه مدت دار ۵ تا ۱۰ ساله قابل مشاهده خواهد بود. چگونه است و بر اساس کدام مطالعات استاندارد در کمتر از دو ماه، رسانه شما منطقه بذرکاری شده را پایش نموده و نتیجه گیری نهایی نموده و چنین ادعایی را مطرح می کند؟!
آیا هدف از ارسال این نتیجه گیری زودهنگام و با بار منفی، دلسرد نمودن اقدامات مردمی در کمک به ترمیم آلام محیط زیست آسیب دیده می باشد و یا قصد کاهش مشارکت های مردمی برخلاف بیان مقام معظم رهبری را دارید؟!

۷- در بخش دیگری از گلایه برخی طبیعت دوستان سخن رانده اید! چرا هیچ طبیعت دوستی تا کنون گلایه خود را مستقیما با اعضای انجمن مطرح ننموده و اصلا شما چطور از گلایه این افراد مطلع شده اید؟!
چرا با همین افراد با هویت معلوم و مشخص در رسانه شما مصاحبه نشده است تا از دیدگاه های آنان مطلع گردیم؟! آیا این طبیعت دوستان وجود خارجی دارند یا ساخته ذهن شما هستند؟

۸- در بخش دیگری از گزارش شما عنوان صحرای خاییز ذکر شده است!
جهت اطلاع شما که خاییز صحرا نیست. تعریف علمی صحرا متفاوت از منطقه خاییز می باشد.

۹- جهت تعیین مکان بذرکاری و حتی نوع بذور مورد نظر از حدود ۳ ماه پیش از تاریخ ۲۱ آذر ماه ۹۹، جلسات متعددی را با ریاست محترم اداره جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان برگزار نمودیم و با رهنمودهای آنان منطقه مناسب، تعیین و حتی در روز افتتاح پروژه، توسط ایشان شیوه صحیح کاشت بذرهای بادام در سراشیبی ها توضیح داده شده تا با کاسه در نظر گرفته شده برای هر جفت بذر، بیشترین احتمال دریافت نزولات جوی فراهم گردد.

۱۰-در خصوص پرسش شما در نوشتارتان؛ که آیا منطقه جزو مناطق درگیر آتش بود؟ پاسخ این است که مناطق درگیر با آتش در نیمه نخست سال ۹۹، در ارتفاعات بالا و گاها صعب العبور خاییز بود و در افتتاحیه برنامه که با حضور خوب مردم و خانواده ها بود امکان صعود به آن مناطق نبود و برای حفظ سلامتی خانواده ها، در همان منطقه با شیب ملایم پیشنهادی منابع طبیعی بهبهان اقدام به کاشت بذرهای بادام شد و جهت ارتفاعات بالاتر در هفته های بعد تا کنون، بذر در اختیار کوهنوردان مهربان داوطلب قرار داده شده است.

۱۱-در خصوص پیشنهاد شما به کاشت بذر در تنگ شیخ و علمدار، به اطلاع می رساند تا کنون بذر به کوهنوردان و پژوهشگران در دانشگاه خاتم الانبیا جهت کاشت در این مناطق اعطا شده است و ظاهرا شما از خیلی موارد بی اطلاع می باشید.

ضمنا در صورت عدم اصلاح عملکرد شما، رونوشت این جوابیه همراه با متن اصلی درج شده در رسانه شما به ارگان های ذیربط به قرار زیر ارسال خواهد شد:
۱-مدیریت بحران استانداری خوزستان
۲-بازرسی استانداری خوزستان
۳-اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان
۴-مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان
۵-اداره کل ارشاد اسلامی استان خوزستان
۶-اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان

ضمنا این جوابیه در گام نخست به صورت خصوصی برای شخص شما که منتشر کننده خبر بوده اید ارسال شده تا در فضای آرام و مبتنی بر اصول اولیه استدلال و گفتمان منطقی مساله پیش آمده حل و فصل گردد و سازمان مردم نهاد بر اصول اخلاقی جهت واکنش مناسب معتقد است.
والعاقبه للمتقین
*روابط عمومی ستاد مردمی احیای جنگل های زاگرس*

253

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *