اطلاعیه پلیس فتا بهبهان جهت جلوگیری از کلاهبرداری های اینترنتی

توصیه های پلیس فتا بهبهان به شهروندان در جهت خرید امن در فضای مجازی و پیشگیری از کلاهبرداری های اینترنتی

باتوجه به وقوع چند فقره کلاهبرداری اینترنتی از شهروندان در بستر سایت دیوار و سایر سایتهای اینترنتی تحت عنوان فروش مبل و دیگر کالاها به قیمت ارزان، لذا از شهروندان درخواست می شود با مطالعه و رعایت موارد پیشگیرانه زیر، از به یغما رفتن اموال خود جلوگیری کنند:

۱- هرگز خرید اینترنتی را به صورت غیر حضوری انجام ندهید، ملاقات با فروشنده و رویت دقیق کالا و تطبیق اطلاعات اعلامی کالا با وضعیت موجود و واقعی آن ضروری است و هرگز بدون طی این مراحل و بصورت غیرحضوری وجه کالا را واریز نکنید و به ذکر آدرس، شماره تلفن و شماره حساب فروشنده اکتفاء نکنید، آدرس می تواند دروغین باشد و شماره تلفن می تواند برای همیشه از دسترس خارج شود.

۲- با شماره تماس فروشنده که در اطلاعیه فروش درج شده است تماس برقرار و به وی پیامک دهید و قیمت کالا و مشخصات کامل آن را بپرسید و از تمامی پیام های خود و ایشان و شماره حسابی که از وی دریافت می کنید اسکرین شات تهیه و ذخیره نمائید.

۳- هرگز از سایت ها، پیج ها و کانال های نامعتبر خرید نکنید و در هنگام خرید به کامنتهای دیگران توجه کنید، بسیاری از خریداران اگر به کامنتهای درون پیج ها توجه می کردند مورد کلاهبرداری واقع نمی شدند.

۴- یکی از شگردهای اصلی کلاهبرداران، اعلام فروش کالا به قیمت بسیار پایین تر از قیمت بازار با برچسب هایی مثل حراج فصلی و … است تا با تطمیع خریدار او را ترغیب به خرید و پرت نمودن حواس او از دروغین بودن اعلامیه کنند.

۵- یکی دیگر از شگردهای کلاهبرداران این است که کالایی با کیفیت بالا را در سایت قرار داده اما در هنگام تحویل، کالایی به ظاهر مشابه ولی با کیفیتی پایین تر و ضعیف تر را تحویل می دهند لذا حتما قبل از واریز وجه با رویت و بررسی حضوری کالا از نوع و کیفیت آن آگاه و مطمئن شوید.

۶- برخی خریداران، به فروشندگان زن اعتماد بیشتری داشته و سوء ظن کمتری به آنان پیدا می کنند و کلاهبرداران نیز از این موضوع سوء استفاده کرده و با این ترفند اقدام به اغفال خریداران می کنند، توصیه می شود هرگز مغلوب چرب زبانی و تبلیغات اغواکننده فروشنده نشوید.

۷- نباید تنها به دلیل داشتن یک یا چند خرید موفق از یک فروشگاه مجازی به آن فروشگاه یا سایر فروشگاه ها اعتماد کرد، رایج ترین دلیل مالباختگان برای خرید از فروشگاه های مجازی، خریدهای موفق قبلی خود و یا دوستانشان از آن فروشگاه ها بوده است و بی پروا به خریدهای خود ادامه داده تا اینکه در نهایت مورد فریب قرار گرفته اند.

۸- بدانید فروشگاههای مجاز، باید دارای نماد اعتماد الکترونیکی از وزارت صنعت و معدن باشند.

۹- از درج اطلاعات مالی خود در رایانه های عمومی اجتناب کنید.

۱۰- هنگامی که به درگاه فروش اینترنتی (مانند آسان پرداخت ، به پرداخت و …) برای خرید منتقل می شوید آدرس درگاه را با آدرس هایی که در سایت shaparak.ir قرار داده شده مطابقت داده تا مورد کلاهبرداری (از طریق درگاه جعلی) فیشینگ واقع نشوید.

با حفظ هوشیاری، فرصت را از مجرمان سلب کنید

 

3855
۲

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • حسین شکایت از کلاه بردار
  • حدیث سلام خسته نباشید چطور میتونم با پلیس فتا ارتباط برقرارکنم؟آدرس وشماره تلفنشون رو هرچی سرچ میکنم بالا نمیاد.
منتشر شده۲