تشدید نظارت ها و برخورد جدی با مراکزی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند/ درخواست دانشکده علوم پزشکی بهبهان جهت تعطیلی مدارس

تشدید نظارت ها و برخورد با نهادها، دستگاه ها و اصنافی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند

دکتر قدرت الله شاکری نژاد رئیس دانشکده علوم پزشکی بهبهان در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری ندای بهبهان ضمن اعلام آخرین وضعیت کرونا در شهرستان های بهبهان و آغاجاری، اقدامات دانشکده علوم پزشکی و ستاد کرونا جهت مقابله و کنترل این بیماری را تشریح کرد.

مشروح این مصاحبه را در زیر بخوانید:

با توجه به پایداری وضعیت قرمز کرونا در بهبهان و جهت حفاظت و صیانت از سلامت مردم اقدام های بازدارنده ای را در حوزه دانشکده علوم پزشکی بهبهان انجام خواهیم داد.

تعداد بیماران مبتلا به بیماری کرونا از ابتدا تا کنون قریب به ۳ هزار نفر بوده که از این تعداد حدود ۲ هزار و ۴۵۰ نفر بهبود یافته و ۱۱۱ نفر نیز تا کنون جان خود را از دست داده اند.

تعداد آمار بیماران بستری در بیمارستان شهیدزاده در حال حاضر ۴۸ بیمار است که ۶ نفر از آن ها وضعیت مناسبی نداشته و ۳ نفر از این بیماران با دستگاه ونتیلاتور ادامه حیات دارند.

در حال حاضر روزانه شاهد بستری بیماران جدید در بیمارستان هستیم و این نشان دهنده پیک جدید بیماری در شهرستان است.

وخامت حال بیماران جدید بستری نشان دهنده این است که ویروس نه تنها ضعیف نشده، بلکه با قدرت بسیار بیشتری در حال فعالیت است.

با توجه به برگزاری آزمون ها، کنکور، تجمعات و بازگشایی مدارس که در سطح کشور و شهرستان طی هفته های قبل داشتیم، پیش بینی افزایش آمار مبتلایان و پیک جدید بیماری کرونا را کرده بودیم.

کادر بهداشت و درمان طی ماه های اخیر و در مبارزه با کرونا بسیار خسته شده و انرژی پرسنل تحلیل یافته است.

کنترل بیماری کرونا ارتباط مستقیم با رفتار فردی و اجتماعی شهروندان دارد و در صورتی که مردم در رفتارهای فردی و همچنین رفتارهای اجتماعی در بازار و محل کار پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند زنجیره انتقال ویروس شکسته، بیماری قابل کنترل شده و آمار مبتلایان کاهش خواهد یافت و موجب کاهش فشار بر کادر بهداست و درمان خواهد شد.

به ادارات، سازمان ها، بازار، مراکز تجاری هشدار می دهیم که برای جلوگیری از تعطیلی و پلمب شدن این اماکن حتما پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

طی هفته های اخیر مکررا بصورت شفاهی و مکتوب به بانک ها و اداراتی که پروتکل های بهداشتی در آن ها رعایت نمی شد و یا ضعیف بوده تذکر و اخطار داده شده است.

با هماهنگی بعمل آمده با فرماندار و دادستان محترم شهرستان از روز شنبه هفته آینده ضمن تشدید بازرسی ها بر ادارات، بانک ها، مراکز تجاری و پاساژها، بازار و مراکز خدمات دولت الکترونیک، در صورتی که رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در هریک از این اماکن انجام نشود، آن مرکز پلمب خواهند شد.

در حال حاضر متاسفانه برخی بانک ها پروتکل ها را رعایت نمی کنند و روز شنبه اقدام به پلمب برخی بانک ها در بهبهان خواهیم کرد.

تجربه نشان داده هرگاه پروتکل ها جدی گرفته شده ما شاهد فروکش کردن بیماری و کاهش آمار مبتلایان بوده ایم و هر وقت رعایت نکات بهداشتی ضعیف بوده، بیماری شدت گرفته و با افزایش امار مبتلایان مواجه شده ایم.

شهروندان نیز می بایست در مراجعه به اماکن عمومی جهت حفظ جان خود و جلوگیری از ابتلا به بیماری دستورالعمل های بهداستی و فاصله اجتماعی را رعایت کنند؛ سازمان ها نیز اجازه خدمات دهی به مراجعه کنندگانی که نکات بهداشتی رعایت نمی کنند را ندارند.

مراکز پلیس +۱۰ و دفاتر پیشخوان خدمات دولت که ارباب رجوع زیاد دارند نیز باید نکات بهداشتی را در محل کار خود رعایت کنند و طی هفته های قبل برخی از این مراکز بدلیل عدم رعایت پروتکل ها پلمب شدند؛ در صورت عدم رعایت دستورالعمل ها مجبور به اقدام مسثشابه با دیگر مراکز و پلمب آنها خواهیم بود.

اداره صمت و اتاق اصناف طی ماه های قبل زحمات زیادی کشیده و در کنار مدافعان سلامت تلاش های خوبی داشته اند و قدردان آنها هستیم؛ با توجه به وضعیت موجود انتظار داریم در کنار بازرسین بهداشتی بر رعایت پروتکل ها بر اصناف و بازار بویژه مراکز تجاری و پاساژها کماکان همکاری لازم را داشته باشند.

رستوران ها، فست فودها و مراکز عرضه مواد غذایی از جمله مراکزی هستند که از روز شنبه تشدید بازرسی ها در آن ها انجام خواهد شد و بازرسین ما در صورت مشاهده عدم رعایت دستورالعمل ها در این مراکز، نسبت به پلمب آن ها اقدام خواهند کرد.

از مردم انتظار داریم در این روزهایی که شرایط بیماری کرونا در شهرستان شدید است از مراجعه به تفرج گاه ها و مراکز تفریحی جدا خودداری کرده و قرنطینه خانگی را رعایت کنند.

در خصوص بازگشایی مدارس و وضعیت فعلی شهرستان های بهبهان و آغاجاری طی مکاتبه با وزیر محترم بهداشت ضمن تشریح وضعیت شهرستان و تداوم وضعیت قرمز، خواستار تعطیلی مدارس و عدم برگزاری کلاس ها بصورت حضوری شده ایم، که امیدواریم در هفته آینده پاسخ لازم از سوی وزارت را دریافت کرده و با هماهنگی مدیرکل محترم آموزش و پرورش خوزستان، فرمانداران محترم و ریاست محترم آموزش و پرورش شهرستان اقدام لازم انجام خواهد شد.

در حال حاضر در جامعه کمبودی از لحاظ لوازم حفاظتی مثل ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی نداریم و قیمت ها نیز متعادل است؛ لذا امیدواریم شهروندان برای جلوگیری از ابتلا به ویروس حتما از لوازم حفاظتی استفاده کنند.

در خصوص کنترل مبادی ورودی شهرستان و ایجاد محدودیت تردد در ورودی و خروجی ها هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده ایم و در صورتی که رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح جامعه به نحو مطلوب انجام شود، نیازی به ایجاد محدودیت ها در مبادی ورودی و خروجی شهرستان نخواهیم داشت.

313