افزایش چند برابری هزینه های کشاورزی/ لزوم نرخ گذاری واقعی گندم برای حمایت از تولید

ندای بهبهان |

افزایش چند برابری هزینه های کاشت، داشت و برداشت و پایین بودن نرخ فعلی گندم باعث نگرانی کشاورزان شده و خواستار بازنگری و تعیین نرخ جدید این محصول استراتژیک هستند.

در ماه های اخیر و با شروع فصل کشت تابستانه شاهد افزایش قیمت چند برابری نهاده های کشاورزی بودیم، که موجی از نگرانی را در کشاورزان بهمراه داشت.

گندم بعنوان کالای استراتژیک و اصلی در نظام غذایی بعنوان یکی از محصولات و کشت های اصلی کشاورزی در شهرستان بهبهان محسوب شده، که سطح زیر کشت بالایی از اراضی آبی و دیم را بخود اختصاص می دهد.

قیمت فعلی خرید گندم در بهبهان ۲ هزارو پانصد تومان است، که با توجه به افزایش قیمت نهاده ها و خدمات مبلغ پایینی دارد.

سید عنایت الله ثریا دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی بهبهان در گفتگو با ندای بهبهان آنالیز قیمت تمام شده کشت هر هکتار گندم آبی را بالغ بر ۱۳ میلیون تومان در منطقه عنوان کرده و گفت: قیمت فعلی خرید هر کیلو گندم ۲ هزار و پانصد تومان است و با توجه به میانگین برداشت گندم در هر هکتار اراضی آبی که حدود ۴ تن می باشد، شاهد ضرر و زیان حدود ۴ میلیون تومانی در هر هکتار برای گندم کاران خواهیم بود.

دبیر نظام صنفی کشاورزی بهبهان افزود: طی سال های قبل و با اجرای طرح به زراعی گندم توسط نظام، شاهد شکوفایی و افزایش تولید محصولات زراعی در کشور بوده ایم و با خودکفایی در محصولات استراتژیک همچون گندم، نیاز دولت به واردات نیز کاهش یافت.

ثریا در ادامه با اشاره به لزوم حمایت از بخش کشاورزی بعنوان صنعت اصلی شهرستان گفت: در صورت عدم حمایت از بخش کشاورزی و قیمت گذاری صحیح گندم، ضمن ضرر و زیان بسیار به کشاورزان شاهد کاهش تولید، افزایش آمار بیکاری و افزایش قیمت در محصولات وابسته به گندم خواهیم بود.

دبیر نظام صنفی کشاورزی از مسئولان و تصمیم گیرندگان خواست با توجه به افزایش قیمت ها و با استناد به جدول آنالیز قیمت تمام شده و هزینه کشت در هر هکتار گندم که در زیر ارائه شده، قیمت هر کیلوگرم گندم را ۶ هزار تومان تصویب کننند تا کشاورزان بتوانند با خاطری آسوده نسبت به کشت گندم در فصل پیش رو اقدام کنند.

کشاورزی

219