رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان خبر داد

بررسی محوطه شناسایی‌شده در بهبهان توسط پژوهشکده میراث‌فرهنگی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان با اشاره به نمایان شدن یک محوطه در اجرای طرح بخش دوم پالایشگاه بیدبلند در بهبهان گفت: تاریخی بودن این محوطه قرار است توسط کارشناسان پژوهشکده میراث‌فرهنگی بررسی شود.

به‌گزارش بهبهان صدا، علی حداد اظهار کرد: در اجرای طرح بخش دوم پالایشگاه بیدبلند، به هنگام حفاری، به برخی آثار که دارای نمادهای تاریخی بودند برخورد شد که این موضوع توسط دوستداران میراث‌فرهنگی و حراست پالایشگاه به این اداره اطلاع‌رسانی شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان افزود: تیم باستان‌شناسی و یگان حفاظت از میراث‌فرهنگی بهبهان با مراجعه به این محل اقدامات لازم را انجام دادند و ضمن توقف عملیات حفاری و مکاتبه با مقام قضائی، محوطه شناسایی‌شده را مهر وموم کردند.

او با بیان این‌که شناسایی هرگونه اشیاءِ تاریخی در این محوطه تا بررسی کامل رَد می‌شود، اضافه کرد: در هفته جاری گروهی از کارشناسان پژوهشکده میراث‌فرهنگی به بهبهان سفر می‌کنند و گمانه‌زنی‌ها و بررسی‌های خود را در این زمینه انجام خواهند داد.

شهرستان بهبهان در جنوب‌شرقی استان خوزستان با داشتن قدمت و سابقه‌ تاریخی و تمدنی شش هزار ساله، یکی از مناطق مهم شکل‌گیری و تکمیل تمدن این سرزمین کهن به شمار می‌رود.

این شهرستان با دارا بودن ۱۰۴ اثر ملی و شهر تاریخی ارجان که خود شامل چند دوره‌ تاریخی است و سه منطقه‌ نمونه‌ گردشگری یکی از قطب‌های تاریخی و گردشگری استان خوزستان است.

بهبهان علاوه بر دارا بودن تاریخی کهن و دیرینه، از لحاظ مذهبی هم جایگاه ویژه‌ای دارد. یکی از دلایل اهمیت این شهر از لحاظ مذهبی را می‌توان وجود قدم‌گاه حضرت امام‌رضا (ع) در این شهر دانست.

5