رکورد زیستگاه جدید برای لاک پشت فراتی در استان خوزستان در شهرستان بهبهان 

 

معاون محیط زیست طبیعی استان خوزستان از شناسایی زیستگاه جدید لاک پشت فراتی در شهرستان بهبهان خبر داد.

 

به گزارش بهبهان صدا به نقل از  روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، معاون محیط طبیعی استان خبر از ثبت و مشاهده *گونه در خطر انقراض لاک پشت فراتی توسط اداره حفاظت محیط زیست بهبهان* در محدوده شهرستان بهبهان داد.

در خصوص شناسایی این زیستگاه سرپرست اداره محیط زیست بهبهان گفت ، طی گشت و پایش در پی گزارشات رسیده از مشاهده نوعی لاکپشت که احتمال آن می‌رفت با توجه به توضیحات مردم منطقه لاکپشت فراتی باشد، طی چند روز گشت به صورت اتفاقی متوجه افرادی شده که لاکپشت فراتی را در محدوده رودخانه مشاهده کرده اند که قلاب ماهیگیری در دهان آن گیر کرده.

 

چنگیزی افزودند در این پایش برای مردم منطقه پس از ارائه توضیحات و بیان اهمیت این گونه برای زیستگاه، با اشتیاق آنها جهت رها سازی این گونه ارزشمند مواجه شدیم و آنها اقدام به جداسازی قلاب از دهان این لاکپشت نموده و این جانور در خطر انقراض توسط مردم منطقه به طبیعت بازگردانده شد.

 

چنگیزی با تاکید بر *حفاظت مردم محور* از درک افراد مشاهده کننده لاکپشت فراتی قدردانی کردند و این حساسیت جوامع محلی را در امر حفاظت تحسین نمودند.

سید عادل مولا در این خصوص گفت ، این لاک‌پشت تنها گونهٔ لاک‌پشت‌های سه‌انگشتی در ایران است و با وجود خطر بالای انقراض و کاهش جمعیت در دستور کار پایش همکاران ما در محیط زیست استان بوده.

 

وی افزود پراکندگی این لاک‌پشت فقط به استان خوزستان شامل حوضه آبگیر دجله و فرات، هورالعظیم، تالاب شادگان، رودخانه‌های کارون، کرخه، دز و جراحی و انشعابات آن‌ها می‌شده و به همت همکاران اداره حفاظت محیط زیست بهبهان این گونه رکورد جدیدی از زیستگاه خود را در رودخانه خیر آباد در محدوده شهرستان بهبهان ثبت کرده است.

 

 

64