نقدي بر جشنواره هاي تكراري نرگس بهبهان

لزوم برنامه ریزی دقیق و کارشناسی برای معرفی پتانسیل های بی شمار بهبهان با بهره گیری از ظرفیت گل نرگس

دستآورد سال ها برگزاري جشنواره نرگس براي معرفي ظرفيت هاي بی شمار بهبهان در حوزه های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و ... چه بوده است.

پدرام کسایی : پایگاه خبری تحلیلی بهبهان صدا : به جرات می توان گفت قدیمی ترین و با اصالت ترین منطقه در کشور که از دیرباز انوع مختلف گل نرگس در آن می روید، شهرستان بهبهان در استان خوزستان است.

هر چند امروزه و با انتقال پیاز نرگس به دیگر نقاط کشور شاهد رویش این نوع گل در شهرستان های مختلف هستیم، ولی شواهد زیاد تاریخی دلالت بر آن دارد که رویش گاه و خواستگاه اصلی گل نرگس، دیار ارجان یا بهبهان کنونی است.

در سال ۱۳۶۱ و موقع حفاری های پروژه سد شهدا در منطقه ی تاریخی ارجان، آرامگاهی متعلق به کیدین هوتران شاهزاده ایلامی کشف شد.

این آرامگاه متعلق به هزارهٔ دوم پیش از میلاد و دورهٔ ایلامی بوده که حاوی تابوتی بزرگ از جنس برنز بود و به همراه این تابوت، یک حلقه طلایی، یک سینی مفرغی بنام جام ارجان، نود و هشت دکمهٔ زرین، یک خنجر، یک میله نقره‌ای و… کشف شد.
بر روی کُتی که بر تن مجسمه بود؛ دکمه هایی به شکل گل نرگس نقش بسته بود که دلیلی محکم بر قدمت چند هزار ساله کشت گل نرگس در شهرستان بهبهان است.
در نرگس‌ زارهای بهبهان چهار نوع گل نرگس شناسایی شده که نرگس «شهلا» وسعت بیشتری از مناطق تحت کشت را به خود اختصاص داده‌است. از انواع دیگر آن هم می‌توان به نرگس پُرپر یا شصت پر، نرگس پنجه گربه‌ای و نرگس مسکین اشاره کرد.

نرگس بهبهان در آبان سال ۱۳۹۳ در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ثبت ملی رسید و از آن تاریخ هر ساله در دی ماه و هم زمان با برداشت گل از نرگس زارهای خصوصی و منابع طبیعی بهبهان، جشنواره ای موسوم به گل نرگس برگزار می شود.

ولی با وجود نزدیک به یک دهه برگزاری جشنواره گل نرگس، تا کنون اقدام مثمر ثمری برای استفاده از این ظرفیت خدادادی بمنظور معرفی پتانسیل ها و ظرفیت های بی شمار بهبهان در حوزه های مختلف نشده است.
این نعمت خدادادی علاوه بر منافع مادی آن، می بایست ظرفیتی باشد برای معرفی جاذبه ها و پتانسیل های بی شمار و مغفول بهبهان.
ولی متاسفانه متولیان امر طی این سال ها صرفا به برگزاری چند روز جشن و بازدید گردشگران از نرگس زارها و فروش شاخه های گل بسنده کرده اند.
امیدواریم مسئولین شهرستان با برنامه ریزی دقیق و بهره بردن از توان کارشناسان تاریخی، فرهنگی و صنعت گردشگری بتوانند با معرفی جاذبه ها و پتانسیل های بسیار در حوزه های مختلف گردشگری، تاریخی، اماکن دینی و… بهبهان به معرفی هرچه بیشتر بهبهان کمک کرده و در توسعه صنعت توریسم و جذب سرمایه از این حوزه کمک کنند.

بهبهو خَهکِت طِلا تا سُرمَدونِ نرگسِن اَیْ بهشتی هِه تِه دنیا بوسِتون نرگسِن
یه نفس بو عطر نرگس جو ته جونت می کُتی تا قیومت دم بدم پابند جون نرگسِن
اَیْ خدا باغ و بهشتِیْ وَرسِهید شاخ گل هم گلِ گلگمبکِیْ خدمت کنون نرگسِن
شاعر: سیروس مختاران

124