رونمایی از تمبر و نماد کاروان اعزامی ایران به المپیک توکیو

آیین رونمایی از تمبر و نماد کاروان اعزامی ایران به المپیک توکیو و تجلیل از خادمان ورزش ایران با حضور رییس کمیته ملی المپیک و وزیر ورزش و جوانان برگزار شد.

پایگاه خبری صدای بهبهان: از جام ارجان به عنوان نماد کاروان ایران در حضور مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان و سیدرضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک رونمایی شد.

جام یا سینی ارجان یکی از شگفت‌انگیزترین و در عین حال بی‌نظیرترین نگاره‌های ورزشی ایران باستان و از درون مقبره یکی از پادشاهان ایلامی در شهر باستانی ارجان بهبهان به دست آمده است که قدمت آن به هزاره چهارم قبل از میلاد می‌رسد و دارای پنج حلقه است. هریک از حلقه‌های آن نمادی از هنر و سنت ایرانی است. جام ارجان ۱۹۶ نقش دارد که ۱۱۴ نقش به انسان، ۲۰ نقش به پرنده، ۲۰ نقش به درخت و ۴۰ نقش آن به حیوان اختصاص دارد و البته اشیا و ابزار آلات موسیقی و ورزشی نیز در آن وجود دارد.

ارجان در واقع نام باستانی شهرستان بهبهان در استان خوزستان است. این شهر باستانی متعلق به تمدن دوره ایلامی و دوران میانی در ایران و در مرز خوزستان و فارس قرار داشته است. خرابه‌های شهر در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی بهبهان در دو طرف حاشیه رود مارون اطراف قدمگاه امام رضا بهبهان واقع شده‌است.

633