نقش شورای شهر در بهبود مدیریت شهری و افزایش رضایتمندی مردم

نقش شورای شهر در بهبود مدیریت شهری و افزایش رضایتمندی مردم

📝 نوشتاری از مهندس ستار رحیم زاده

نوشتار چهارم

*لزوم توجه به گسترش مراکز تفریحی،فرهنگی و ورزشی*

*تحقق شعار انتخاباتی اینجانب در حوزه فرهنگی_اجتماعی*
*بهبهان شهر فرهنگ_آموزش و سلامت*

🔸️انسان همواره در محیط زندگی خود، پس از پاسخ به نیازهای اولیه نیازهای دیگری در ذهنش شکل می گیرد که سطح بالاتری از احتیاجات او را پاسخگو باشد ؛ به همین دلیل شهرهای موفق و زیست پذیر باید همواره پویا و پاسخ گوی نیازهای شهروندان خود باشند. در صورتی که پاسخ گویی به این نیازها به شکل مطلوب و بهینه ای صورت بگیرد قطعا رضایت از کیفیت زندگی شهروندان نیز به وجود می آید.
این شهرها، علاوه بر تأمین نیازهای اولیه همچون مسکن، ایمنی، امنیت، خوراک و پوشاک، باید به تأمین نیازهای سطوح بالاتر، همچون نیازهای تفریحی، فرهنگی، هنری، و معنوی نیز پاسخگو باشد. از این منظر، لازم است شورای شهر به عنوان یکی از ارکان مهم تحقق این موضوع فضاهایی برای آموزش، سلامت، تفریح و دیگر فعالیت ها و نیازهای فرهنگی ساکنین خود فراهم نماید.

🔸️شورای شهر و شهرداری به واسطه ی این که همواره بهبهان در حوزه های مسائل عمرانی،درآمد و ویژگی ظاهری شهر(مبلمان شهری) دچار اشکال و کمبود بوده کمترین توان برنامه ریزی و اجرایی خود را به این بخش اختصاص داده اند.
به همین دلیل نگاهی به این بخش و ارائه چشم اندازهای توجه به این حوزه می تواند ارزشمندی و تاثیرپذیری این کار را بیش از پیش مشخص کند.

🔸️اولین قدم برای تعیین اولویت های فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی که در شرح وظایف کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز آمده است؛ بررسی کمبودها ، معضلات و نیازهای فرهنگی، اجتماعی و آموزشی با استفاده از نظرات کارشناسان مجرب است؛ پس استفاده از نظرات کارشناسان و دعوت از متخصصان و افرادی که اشراف کامل بر مسائل فرهنگی و اجتماعی بهبهان دارند و توجه به طرح های آنها یکی از اولویت های مهم کمیسیون فرهنگی_اجتماعی شورای شهر بهبهان است.

🔸️یکی دیگر از موارد مهم در حوزه مسائل فرهنگی_اجتماعی نحوه ی توزیع و تخصیص منابع و خدمات فرهنگی به صورت عادلانه در سطح مناطق مختلف شهر می باشد.به همین منظور شناسایی مناطق شهریِ کم تر توجه شده و اختصاص سرانه لازم به آنها و توزیع عادلانه خدمات شهری مناسب دیگر اقدام مهم شورای شهر می باشد.
مثلا بهبهان در بخش بافت فرسوده همچنان گرفتار بی توجهی ها و نابسامانی هاییست که با اولویت بندی و برنامه ریزی طرح های اجرایی قابل برطرف شدن است.
این موضوع را می توان با آمارگیری به شیوه پرسش نامه از تمامی اقشار یک محله اعم از کودکان،زنان،دانش آموزان،دانشجویان و… اولویت بندی و اجرا کرد.
به طور مثال بعضی مناطق بهبهان از نبود مراکزی مانند کتاب خانه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مجموعه های مذهبی مانند حسینیه و فاطمیه و مراکز ورزشی مانند زمین های بازی کوچک، زمین های ورزشی و سالن های کوچک ورزشی رنج می برند
کما اینکه در کلیت نیز بهبهان نیاز به ایجاد و یا بهسازی نگارخانه، فرهنگ سرا و مجتمع های فرهنگی، سالن اجتماعات، سالن کنسرت، سینما، موزه تاریخی، موزه آثار هنری و … دارد و همه ی این موارد می تواند تحت عنوان طرح های حمایت اجتماعی مراکز صنعتی (پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس،کارخانه سیمان،مجموعه شرکت مارون و…) با درخواست و رایزنی شورای شهر محقق گردد.

🔸️یکی دیگر از موارد مهم که باید مورد توجه کمیسیون فرهنگی_اجتماعی باشد آموزش های فرهنگی_اجتماعی در حوزه شهروندی است مثلا فرهنگ سازی در زمینه مدیریت پسماند،آسیب نزدن به مبلمان شهری،مراقبت از فضای سبز و بوستان ها،اشاعه فرهنگ زیبا سازی محله توسط شهروندان با طرح های محله محور، اجرای ورزش های همگانی در بوستان ها،تبلیعات مثبت و تاثیرگذار در زمینه تحقق شهر یا محله بدون دخانیات و حتی اجرای طراح هایی برای کودکان مانند رنگ آمیزی هایی شاد و کودکانه در سطح شهر ،استفاده از سطل های زباله عروسکی که برای کودکان جذابیت داشته باشد،خط کشی معابر برای بالابردن امنیت تردد کودکان در داخل شهر،آموزش کودکان در رابطه با قوانین و مقررات شهروندی و روابط اجتماعی با طراحی برنامه هایی تحت عنوان جشنواره یا نمایشگاه در پارک ها و بوستان ها با همکاری سمن های فعال در این حوزه و …

🔸️اینها تنها گوشه ای از طرح های موجود برای تحقق مسائل فرهنگی و اجتماعی در حوزه فعالیت شورای شهر است و قطعا طرح ها و برنامه های بیشتری وجود دارد که قابلیت اجرایی دارد و می تواند بهبهان را نه تنها در سطح استان بلکه در سطح کشور به عنوان شهر فرهنگ، آموزش و سلامت بشناساند.

ستار رحیم زاده
۱۷ خرداد ۱۴۰۰

152