شوراهای اسلامی شهر، نهادی مردمی که در نظام حقوقی ایران نقش بسزایی در پیشبرد اهداف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر منطقه دارد

#تبلیغات_انتخابات_۱۴۰۰

✍️نوشتاری از مهرداد خواجه، دکترای عمران، کاندید ششمین دوره اسلامی شهر بهبهان

برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی دارای سابقه پنج دوره‌ است و  بر این اساس ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر در خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

مردم و تشکیلاتی که به آنها در انتخاب نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا مشاوره می‌دهند باید بر رعایت تنوع و تخصص در انتخاب‌ افراد تاکید داشته باشند.

باید در سبد رای مردم انواع و اقسام تخصص‌ها وجود داشته باشد زیرا این مهم در تصمیم‌گیری‌های شهری از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مردم باید متوجه شوند که  شوراها مربوط به یکدسته سیاسی خاص نیست و این امکان فراهم شود که همه سلیقه‌ها و روحیه‌های سیاسی امکان حضور در انتخابات و در نهایت در شورها را داشته باشند.

باید در انتخابات شوراها افرادی انتخاب شوند که نگاهشان کوچک و محلی نباشد و بتوانند مستقل فکر کنند. افراد منتخب مردم باید مصالح شهر را فراتر از جناح و خط و خطوط سیاسی تشخیص بدهند و براساس آنچه به صلاح همه مردم است عمل کنند.

تخصص‌گرایی نامزدهای انتخابات در کیفیت اقدامات این نهاد مردمی از  اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از علت‌هایی که موجب تحقق نیافتن اهداف اولیه شوراهای اسلامی در دوره‌های پیشین بوده رعایت نشدن تخصص‌گرایی در انتخاب نمایندگان مردم در این نهاد مردمی است که بی‌توجهی به این مهم بزرگترین نقطه ضعف در این حوزه محسوب می‌شود.

بطور عمده مردم در انتخابات شوراها بیشتر به افرادی که در زمینه‌های غیرمدیریت شهری سرشناس هستند از جمله افرادی همراه با فلان طایفه یا رفاقت با بهمانی یا شوآف های مجازی و دیگر اقشار رای می‌دهند و بحث تخصص‌گرایی را خیلی جدی نمی‌گیرند.

اگر کارنامه این نهاد را در دوره‌های مختلف بررسی کنیم متوجه می‌شویم که فراز و نشیب زیادی داشته است و در بعضی قسمتها خیلی نقاط روشن و قابل توجهی داشتند و در بعضی دیگر اختلافاتی با شهرداری پیدا کردند و برخی مواقع در خدمت صرف شهرداری‌ها بودند.

باورم این است که شوراها پس از ۵ دوره در حوزه هماهنگی خوب عمل نکردند و این موضوع جای بحث دارد.

تسری کمی و کاستی‌های دوره های قبل از یک سو و دنبال مقصر بودن چرایی راه یافتن برخی افراد بی تخصص و وابسته به گروه های مختلف کار اشتباهی است و الان باید به دنبال علاج بود.

دور از رزومه‌های پرطمطراق و ساختگی بعضی‌ها که بلندترین گامشان در زندگی ثبت شرکت صوری و از قبل آن ردیف کردن اسم پروژهای خیالی در کارنامه عملکردشان چاقویی تیز است که قلب بهبهان را مورد هدف مستقیم قرار داده است.

پس باید مراقب بود چشممان به چنین آدم‌هایی که رزومه ساختگی دارند و هیچ از مدیریت شهری نمی‌دانند دوخته نشود و خوب کاندیدا و سابقه‌ی آن ها را مورد کنکاش قرار دهیم.

165