قرارگاه رسانه ای نیاز جدی جهت آموزش و اطلاع رسانی در بحران کرونا

یادداشتی از: پدرام کسایی، مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی ندای بهبهان

فقدان سیستم اطلاع رسانی و آموزشی با ساختار جامع و انتشار اخبار و پیام های آموزشی و آگاهی رسانی مناسب و مستمر در بهبهان، باعث بی خیالی مردم به بحران کرونا و عدم رعایت دستور العمل های بهداشتی شده است.

چند هفته ای است که موج دوم کرونا در بهبهان آغاز شده و در همین مدت  کم بیمارستان های بهبهان مملو از بیماران شده است.

با نگاهی به وضعیت شهرستان در شرایط فعلی، شاهد درصد بسیار پائین رعایت پروتکل های بهداشتی و خیابان هایم ملو از جمعیت، تفرج گاه ها و پارک های شلوغ، جلسات و تجمعات، مراسم های عزاداری شلوغ، تراکم جمعیت در مراکز اداری و خدماتی و … هستیم که نشان از عدم کار فرهنگی و رسانه ای مناسب و ساختارمند است.

اطلاع رسانی بموقع در بحران نقش بسیار مهمی را در مدیریت بحران داشته، و یکی از اصول مهم برای کنترل و هدایت صحیح برنامه ها در بحران محسوب می شود.

یکی از موارد مهم در بحران ها، ارسال پیام های بموقع آموزشی و آگاهی بخشی به جامعه برای هدایت در مسیر صحیح جهت خروج سریع از بحران است، که قرارگاه رسانه ای می تواند با ایفای نقش خود بصورت صحیح، با تولید پیام های آموزشی و آگاهی بخشی صحیح به جامعه از ایجاد هرج و مرج و نگرانی شهروندان بکاهد.

انتشار سریع و فوری اطلاعیه ها، هشدارها، مصاحبه های مسئولین، ارائه سریع آمار، بسته ها و محتواهای آموزشی و موارد دیگر از یک مجرای مطمئن و بی واسطه، می تواند موجب اطمینان خاطر بیشتر شهروندان و کنترل بهتر فضای عمومی منطقه درگیر در بحران باشد.

باید پذیرفت که عدم کنترل رسانه ای در بحران، خود می تواند موجب تشدید بحران شده و عملیات مدیریت بحران را دچار خلل و طولانی کند.

با توجه به هشدارهای کارشناسان در خصوص در پیش بودن شرایط حادتر در فصل پاییز، لازم است هرچه سریع تر با تشکیل قرارگاه رسانه ای با استفاده از ظرفیت دستگاه های مسئول، روانشناسان مجرب و همچنین ‌مدیران رسانه ها اقدام لازم انجام گیرد، تا تغذیه خبری شهروندان به درستی انجام و مهار کرونا را در شهرستان شاهد باشیم.

107