“شاد” یا شرمندگی اولیاء دانش آموزان

پدرام کسائی | خبرگزاری خورنا:

ویروس کرونا با ظهورش در دنیا باعث شد تا علاوه بر ترس و وحشت از ابتلا و خطر مرگ، سبک زندگی انسان ها نیز دستخوش تغییر شود.

از تغییر در نحوه زندگی و رفتارهای شخصی و اجتماعی گرفته، تا تعطیلی کسب و کارها و مراکز فرهنگی و آموزشی همه و همه دچار تغییر شد.

یکی از جوامع بزرگ در کشورها را دانش آموزان تشکیل می دهند، که با توجه به تراکم دانش آموزان در کلاس های درس و مدارس، مسئولین دولتی برای جلوگیری از ابتلای دانش آموزان، افزایش آمار مبتلایان و شیوع ویروس در جامعه اقدام به تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی کردند.

از همان ابتدای تعطیلی مدارس، مسئولین با ایجاد مدرسه تلویزیونی تصمیم گرفتند از عقب ماندن دانش آموزان از تحصیل جلوگیری کنند.

ولی در همین طرح هم دانش آموزان نیازمندی بودند که بدلیل نداشتن تلویزیون از تماشای آموزش های مدرسه تلویزیونی محروم بودند.

در این بین برخی معلمان دلسوز و فداکار هم بودند که خطرات ناشی از احتمال ابتلا به ویروس کرونا را به جان خریده و با تهیه جزوات آموزشی آن ها را به دست دانش آموزان نیازمند رسانده تا آنها نیز در این روزهای کرونایی از درس و تحصیل جا نمانند.

طی روزهای اخیر وزارت آموزش و پرورش از اپلیکیشنی بنام “شاد” رونمایی کرده، که این وزارتخانه همه دانش آموزان را ملزم به نصب و انجام فعالیت های درسی در آن کرده است.

این اقدام وزارت آموزش و پرورش در حالی است که خانوارهای نیازمند و کم برخوردار که تا پیش از بحران کرونا هم با مشکلات فراوان معیشتی دست به گریبان بودند، نتوانند گوشی هوشمند را برای فرزندان خود فراهم کرده و از این سامانه استفاده کنند.

شاید بتوان گفت که این اقدام آموزش و پرورش موجب استفاده بخش قابل توجهی از جامعه ( دهک های متوسط و مرفه) از این سامانه را فراهم ساخته و رضایت آنها را در پی دارد؛ ولی باید گفت که سامانه “شاد” برای اقشار ضعیف و دهک های پایین جامعه جز سرافکندگی و شرمساری والدین در برابر فرزندان خود ره آوردی نداشته است.

در این روزهای سخت بحران کرونا خانواده های بسیاری بدلیل بیکاری سرپرستان خانوار با مشکلات معیشتی روبرو شدند و مقام معظم رهبری نیز در توصیه های خود به مردم و مسئولین طرح اکرام مومنانه را برای کمک به اقشار نیازمند ارائه دادند، تا بلکه گوشه ای از مشکلات این عزیزان در این روزهای سخت کم شود.

امیدواریم مسئولین امر با در نظر گرفتن شرایط همه ی اقشار جامعه و اتخاذ تدابیر صحیح زمینه استفاده همه دانش آموزان از ابزارهای طراحی شده را فراهم کرده، تا عدالت آموزشی در جای جای میهن عزیزمان برقرار شود.

541