راهیابی تیم هندبال بانوان بهبهان به لیگ برتر کشور/ مشکلات ورزش بانوان بهبهان از نگاهی دیگر

خبرگزاری خورنا | به بهانه ی پخش دیرهنگام خبر لیگ برتری شدن هندبالیست های بانو و البته همزمان با خبر صعود تیم آقایان، بر آن شدیم که با مربیان و سرپرست دو تیم هندبال و بسکتبال بانوان در بهبهان به گفتگو بنشینیم تا به مشکلات ورزش حرفه ای بانوان در شهرمان نگاهی نو بیندازیم.

مریم یوسفی نسب مربی تیم هندبال بهمن که سابقه بازی در تیم های استانی کرمان، کرج و همدان را دارد و چندین مقام کشوری را در کارنامه ورزشی خود دار مدتیست که برای مربی گری به زادگاه خود برگشته تا بتواند گام‌ مؤثری در جهت ارتقاء هندبال بانوان بهبهان و‌ خوزستان بردارد؛ چرا که اختلاف زیادی میان سطح تیم های خوزستان و سایر استان ها احساس کرده بود که باید کم می‌شد.

خانم پریسا چنگیزی، خود سابقه ی بازی در رشته دو و میدانی داشته و صاحب مقام در مسابقات استانی نیز می باشد؛ به خاطر علاقه دخترانش به رشته ی هندبال،سرپرستی تیم هندبال بهمن را برعهده گرفت تا به حل معضلات این تیم کمک کرده و همیار دختران ورزشکار بهبهان باشد‌.
خانم مینا فاضل نیا مربی تیم بسکتبال بهمن، بیست سال سابقه بازی در تیم های مطرح استانی و فرا استانی را دارد. وی نیز برای ادای دین به رشته ی بسکتبال که مجال نیافته در بهبهان و مخصوصاً در میان بانوان، جایگاه خود را داشته باشد، به زادگاه خود بازگشت.
در طی صحبت با این عزیزان چندین نکته مهم مطرح شد که در ذیل عنوان خواهد شد:

خانم چنگیزی به معضلی که تمام تیم های ورزشی با آن درگیرند اما تیم های بانوان مخصوصاً در خوزستان و بهبهان بیشتر دچارش هستند اشاره کردند؛ یعنی عدم‌ حمایت مالی و عدم تأمین امکانات برای تیم های ورزشی. این مسأله موجب شده باشگاه های محدودی توانایی آماده سازی تیم ها برای مسابقات را داشته باشند. خانم یوسفی افزود:« نیاز است ارگان های دولتی و نیمه دولتی در جهت رشد ورزش حرفه ای در میان بانوان نوجوان و جوان مستعد بهبهانی و نام آوری آنان برای شهرماندبهترین همکاری ها را داشته باشند و برای جذب اسپانسر جهت تأمین وسایل و هزینه های مسابقات، تبلیغات در سطح شهر و برگزاری جام های درون شهری و‌ درون استانی همت کنند. بدین صورت دختران نوجوان تشویق به حضور در تیم های حرفه ای و ادامه دادن تا سطوح عالی می شوند.

خانم فاضل نیز گفت: در بهبهان تنها یک سالن حلقه بسکتبال وجود دارد و تنها یک یا دو مدرسه از میان مدارس دخترانه ی بهبهان صاحب حلقه بسکتبال است. تجهیزات اغلب سالن ها مانند کفپوش، دستگاه تصفیه آب، نورپردازی و … نیز دچار مشکل است. خانم یوسفی نسب نیز افزودند که سالن های موجود، بسیاری از اوقات به صورت آزاد کرایه داده می شود و آقایان به صورت تفریحی برای فوتسال و والیبال به سالن می آیند که فرصت تمرین از تیم های حرفه ای بانوان گرفته می شود. پس نیاز به تجهیز و نوسازی سالن های ورزشی و افزایش تعداد آنان در نقاط مختلف شهر احساس می گردد.

خانم فاضل نیا و خانم یوسفی نسب هر دو با اشاره به کمبود آموزش برای مربیان و بازیکنان خانم به نسبت آقایان، برگزاری کلاس های آموزش بانوان مربی و همچنین دیدار از بازی های آقایان در چارچوب ضوابط قانونی را ضروری دانستنه و خواستار بهبود دیدگاه سنتی حاکم در شهرستان جهت فضای همکاری و تبادل تجربه بین ورزش آقایان و بانوان شدند و گفتند: این فضا در حال حاضر بخوبی در سایر استان ها میان ورزش آقایان و بانوان وجود دارد که با ایجاد این بستر زمینه مناسبی برای حضور بزرگان هر یک از رشته های ورزشی در بهبهان و تشویق مؤثری برای بازیکنان و آموزش بهتر به آنان خواهد بود.

خانم چنگیزی در باره نحوه همکاری والدین نیز گفت: در شهر ما چون همیشه تأکید بر درس خواندن دانش آموزان و ورود به رشته های خاص دانشگاهی مطرح بوده، والدین بهای ناچیزی به ورزش فرزندانشان می دهند. در حالی که ورزش حتی در سطوح حرفه ای که نیاز به تمرین پیوسته دارد نه تنها مانعی بر درس نیست، بلکه می تواند اهرم تشویقی باشد برای دانش آموزانی که به درس علاقه ای ندارند ( مشروط بر اینکه درسشان را بخوانند، اجازه ی شرکت در کلاس های ورزشی را داشته باشند)؛ زیرا واقعیت این است که کودکان و‌ نوجوانان عموما از سر اجبار دروس مدرسه را مطالعه می کنند؛ اما علاقه وافری به ورزش دارند. ورزش حرفه ای و کسب عناوین علاوه بر افزایش اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان، آنان را از سرگرمی های کاذب مثل فضای مجازی و کافه گردی دور می کند. پس از والدین این انتظار می رود که فرزندانشان را به حضور در کلاس های ورزشی و ادامه ی آن به صورت حرفه ای، تشویق کنند.

خانم فاضل نیا درباره ی نقش مدارس بیان داشت: مدارس نقش مهمی در حوزه ی پرورش استعدادها دارند. جامعه کودکان و نوجوانان کشور در مدارس متمرکز هستند و مربیان می توانند با حضور در مدارس، دانش آموزان مستعد را شناسایی کرده و برای رشته هایی همچون بسکتبال که ویژگی قد بسیار مهم است و یافتن افراد بلند قد آسان نیست کمک شایانی کنند. اما باز در این زمینه هم اداره آموزش و پرورش بهبهان، بر خلاف سایر شهرها و استان ها، همکاری لازم را ندارد. گاهی دیده شده همکارانی که دبیر تربیت بدنی هستند از حضور دانش آموزان در کلاس های آزاد ممانعت می کنند! و با این‌ وضعیت، بهبهان حتی در مسابقات دانش آموزیِ بسیاری از رشته های ورزشی شرکت نمی کند و یا جایگاهی که شایسته است را ندارد. چرا هنگامی که می توانیم استعدادهای درخشان ورزشی و آتیه سازان شهرمان را کشف کنیم این کار را انجام ندهیم؟

مربیان تیم های ورزشی بانوان گلایه ای هم از رسانه های خبری داشتند که آنچنان که باید فعالیت ها، مشکلات، مسابقات و کسب عناوین تیم های بانوان را پوشش خبری نمی دهند. مربیان تیم های بانوان اذعان داشتند این رسانه ها تأثیر به سزایی در رساندن صدای ما به گوش مسئولین و مردم، تشویق جوانان چه دختر و چه پسر به ورزش، افزایش اعتماد به نفس و تشویق خود ورزشکاران و به طور کلی بهبود جایگاه ورزش حرفه ای در میان مردم دارند و امیدواریم از این به بعد حامی خوبی برای تمامی بانوان ورزشکار باشند.

امیدواریم بیش از پیش شاهد موفقیت بانوان در عرصه های مختلف ورزشی و اجتماعی باشیم.

مصاحبه کننده: فروغ محمدی

896